Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jedno dopoledne v prostředí české mentality

"Blbne se postupně v blbém prostředí" - Otakar Brousek mladší. (Následující text je skutečný příběh jednoho všedního dopoledne v Česku.)

 

       Na dnešní volný den jsem se dlouho těšila. Především jak se prospím...

       Slyším nad hlavou ránu a dupot. Mžourám na hodinky: 6.30. Zavírám znovu oči ve snaze vychutnat si to krásné ráno, kdy nemusím nikam pospíchat... Vzteklé vřeštění. Popaměti šmátrám vedle postele... Sluchátka. Nacvičeným pohybem nasazuji na uši sluchátka Peltor pro zvlášť hlučné traktory. Dupot. Rána. Dupot. Vřeštění. Ne. Tohle nepůjde. Tyto frekvence Peltor nezachytí. Znechuceně vstávám. Za "horní" sousedkou jsem byla včera - jestli by nemohla své dvouleté vzteklé dítě trochu mírnit. Řekla, že nemohla, protože neví jak. Jestli prý to nevím. Což o to, napadlo mě, jak nešťastnému tápajícímu tvorečkovi pomoci najít správné mantinely. Ale tento způsob už tady v EU nefrčí. Mlčela jsem.

       Tak tedy vstávám a chystám se ven vyřídit nějaké věci. Konečně otvírám dveře na chodbu, a ... Boty! Nemám boty. Přes noc prostě zmizely. Prázdné místo na koberečku před mými dveřmi žaluje. Hledám rychle jiné, jdu dolů po schodišti a otvírám dveře na ulici. Nové překvapení. Pod mým oknem je - hádejte co? No, máte pravdu. TO taky. Ale kousek od TOHO v blátě a promoklé - moje boty! Hm. Zvláštní zloděj ... Sousedka asi neunesla můj požadavek. Má pocit, že jsem na jejího chlapečka zlá. Nehodná teta, která dostane baci baci. Uklízím boty a pokračuji do samoobsluhy.

       Už mám vybráno a sunu se k pokladně. Statná pokladní mně oznamuje cenu. Podávám jí bankovku, ale není spokojená.

"Dejte mně drobné", říká.

"Nemám", odpovídám.

"Dejte mně pět korun", přikazuje bez okolků a jakéhokoliv náznaku prosby.

"Nemám", trvám na svém.

"Máte", zazněl ohromující výrok a pokladní ukázala prstem do zákoutí mojí pootevřené peněženky. Přesně na přehlédnutou pětikorunu. Nezmohla jsem se na odpor a peníz jsem odevzdaně vydala. Po této nedobrovolné revizi mé peněženky moje nálada klesla do zóny mrazu. Z obchodu jsem vyšla se značně pochroumaným sebevědomím. Pokračuji do banky.

       Ulice šumí všedním ruchem. Nikam nepospíchám a všímám si výloh. Prodejna kočárků INA. Zajímavá informace: při koupi tohoto kočárku dostanete dárek. ZDARMA! (No nekupte to.) Šum ulice je znenadání přerušen hlášením z ampliónů: "Zkouška sirén! Právě proběhla zkouška sirén!!!"

       Z úvah o zkoušce němých sirén mě vytrhl až můj starý známý, který kráčí proti mně. Vypadá nervózně; jeho pohled nejistě těká po kolemjdoucích.

"Ahoj! Je ti něco?", ptám se místo dlouhého vítání. Ani on se nezdržuje prázdnými formalitami:

"No... víš... ta nová práce... ", souká ze sebe a žmoulá v ruce kreditku.

"Co je s ní?", zajímám se.

"No... víš... Já beru peníze a nevím fakt za co!"

Protože jsem zůstala v němém úžasu stát, rozhodl se mně věc vysvětlit.

"Majitel firmy na mě dostává výhodnou dotaci od EU; podmínkou ale je, že musím mít aspoň 18 000 čistého... No, asi se mu to vyplatí... Já nevím." Vypadá zmateně a odchází.

       Konečně přicházím do banky. Byla jsem tu včera. Jenže jsem zcela neporozuměla výkladu bankovní úřednice; tak budu mít nějaké doplňkové otázky. U její přepážky ale není volno. Chvilku přešlapuji; fronta se nehýbe. Jdu tedy k jiné přepážce - tohle přece musí vědět každá úřednice... Ví. Každá po svém. Vysvětlení je opačné. Točí se mně hlava a snažím se propracovat se co nejrychleji ke dveřím.

       Cítím napětí. budu si muset udělat nějakou radost. Půjdu si koupit deštník!

       Ten poslední mně někdo odcizil (čili ukradl) v čekárně u doktora. Po hodině a půl čekání jsem totiž vyčerpáním usnula; probudila jsem se, až když mě volala sestřička. To už byla čekárna bez lidí a bez deštníku.

       Vcházím tedy - plná příjemného očekávání - do prodejny, kde jsem si již dříve deštník vyhlédla. Zálibně si skládací zázrak prohlížím, a ptám se prodavačky na jeho kvalitu.

"Ale jo, já si ho kupuji taky", povzbudila mě prodavačka.

"A vydrží?", pokračovala jsem s jistotou, že se mně dostane další podpory. Pak s dobrým pocitem deštník koupím, a TAK DNES ZAŽIJU KONEČNĚ NĚCO POZITIVNÍHO.

"NE", odvětila prodavačka. Jsem zasažena, jsem zmatena. Tápu.

"To máte jedno. Skládací deštník vám nevydrží žádný. A tento je aspoň levný", doplňuje prodavačka, jata milosrdenstvím.

Po této netradiční prezentaci zboží deštník kupuji. Někdo mně aspoň řekl pravdu. To je pozitivní.

       Povzbuzená úspěšným nákupem, pokračuji do supermarketu. Projíždím s vozíkem mezi regály; nakouknu tam, pak zas támhle... Beru do ruky dnešní tisk. Známý zpěvák je těžce nemocný. "...leží na JIP, kde bojuje se životem...", čtu. Hm. Za co asi bere peníze tento novinář? Nejspíš taky dotace z EU. Jedu dál. "VĚŘTE NÍZKÝM CENÁM!", přikazují mně všudypřítomné vývěsky. Vida, evangelizace. Autoři reklamy coby věrozvěstové! Říkám si - proč věřit nízké ceně? Buď je, a nebo není nízká, ne? Třeba tento šampón: vím, že je docela kvalitní, a přitom tady stojí 45 Kč. "To je nízká cena. Nepotřebuji jí věřit. Ona nízká JE", mumlám si pro sebe a kladu šampón do vozíku. Spokojená, že i zde jsem si něco výhodně koupila, jedu k pokladně.

"Padesátpět", sděluje mně pokladní.

Neprotestuji. Pochopila jsem. Pochopila jsem, k čemu je v tomto supermarketu víra.

 

       Blíží se poledne a já odcházím věřit, že jsem prožila příjemné dopoledne svého volného dne... Odcházím raději do bezpečí domova. Se sluchátky Peltor na uších budu věřit, že v této zemi je vše v pořádku a lidi jsou tu fajn...

       Peltor pro zvlášť hlučné traktory.

Autor: Jana Petrová | neděle 19.7.2009 23:17 | karma článku: 19,89 | přečteno: 1534x
  • Další články autora

Jana Petrová

Pane Okamuro, citovat Murraye nebyla dobrá volba

Pane Okamuro, patříte již dlouho mezi moje oblíbené blogery. Na Váš blog "Sociální programy vyrábí podvodníky a lenochy" však dosud nevěřícně zírám. To myslíte doopravdy vážně?

13.4.2013 v 22:39 | Karma: 30,18 | Přečteno: 2859x | Diskuse| Společnost

Jana Petrová

Globální oteplení. A ochlazování Evropy

Když se dívám z okna na zasněžené střechy protějších domů, říkám si, že by bylo správné na chvíli se zastavit a zamyslet se nad neobvyklým vývojem počasí. U nás, ale vůbec i v Evropě...

31.3.2013 v 21:09 | Karma: 18,09 | Přečteno: 2127x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Jana Petrová

Pan Miloš Zeman jako zlatý plod demokracie. Skloňme hlavy níž.

Demokracie, jen když se to hodí. Demokracie jen pro někoho... To je od plesnivého sametu ten problém. Stále platí - jako za minulého režimu: jsme si rovni, ale někteří jsou rovnější.

5.2.2013 v 21:22 | Karma: 31,94 | Přečteno: 1738x | Diskuse| Společnost

Jana Petrová

Volby a primitivnost myšlení v ČR

Proběhlo první kolo přímých prezidentských voleb. A jsme zase tam, kde jsme byli - přinejlepším. Češi chtěli změny v politice, chtěli se zbavit korupce, chtěli lepší zítřky. Pak vypnuli mozek a v nadprůměrném počtu se dostavili k urnám...

18.1.2013 v 21:33 | Karma: 19,37 | Přečteno: 1079x | Diskuse| Společnost

Jana Petrová

Matka pachatele z Newtownu nebyla učitelka. Ani sběratelka zbraní

Policie prohledává dům, kde mladík žil. Něco tuší o motivech, které snad měl, když šel v Newtownu do školy střílet děti. Ale veřejnost neví zatím nic. Škoda. Možná by to světu pomohlo k poznání...

17.12.2012 v 23:50 | Karma: 20,12 | Přečteno: 1732x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2945x
Definovat člověka je stejně nemožné, jako definovat Boha.
..
Ale pro úplnost: jsem ekolog. V tomto povolání a na této planetě se dá myslet pozitivně jen dosti těžko. Dle možností se ale budu snažit.
.
Stav sluneční aktivity a geomagnetického pole Země:
.

Slunce: Geomagnetické pole:


Zdroj NOAA


Podrobné a nejnovější údaje o zemětřesení
ZDE