Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O angličtině a o Bohu

Můj dědeček říkával: kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem. Já jsem si ale při svém studiu angličtiny začínala pomalu myslet: kéž bych dokázala být ČLOVĚKEM alespoň jednou - česky.

 

       Angličtina mě bavila a líbila se mně. Ale mohla jsem se učit vždy až po návratu z mé náročné práce, v níž jsem se osm nebo devět hodin nezastavila a soustředění bylo do krajnosti vypjaté. Toužila jsem "vypnout", a doma nechat volný průběh myšlenkám. Ale toužila jsem také umět anglicky, abych mohla jednou ze své práce odejít, a živit se alespoň o něco svobodněji... A tak jsem denně sváděla boj sama se sebou, a vítězilo EGO s trýznivým programem: anglická slovíčka, anglické noviny, anglické rádio, výukový kurs... Moje myšlenky byly přísně řízeny; od rána až do noci, denně.

       Cítila jsem, že bych se měla zastavit, ale takovou ztrátu času jsem sama sobě nechtěla dovolit...

      

       Náš učitel angličtiny Michal byl mladý, anglicky uměl dobře, a dál se vzdělával, kde mohl. Na některé akce nás bral s sebou. A tak nás jednou pozval do místního "kulturáku", kde měl tlumočit přednášku. Věděla jsem jen, že přednášet bude nějaký člověk z Nového Zélandu. To mně stačilo; ačkoliv jsem po práci díky angličtině již nestíhala žádnou kulturu, tuhle věc jsem si přece nemohla nechat ujít. Příležitost slyšet "živou" angličtinu s českým překladem!

       Novozélanďan  byl sympatický člověk s hlubokým pohledem. Nebyla jsem však na něco podobného připravená: vůči jeho přednášce jsem byla bezbranná. Byl to kazatel. Slyšela jsem před ním již mnoho kazatelů, a tento nebyl nijak výjimečný (snad - trochu přece ...) Ale moje vyprahlé a utlačované nitro se touto lstí - oděnou do anglického hábitu - dostalo ke slovu. Vyprávění o Bohu jsem hltala, a už jsem jasně věděla, že tento "výlet" nezůstane bez následků.

       A nezůstal.

 

       Když jsem se vrátila do svého zšeřelého bytu, ani jsem nerozsvítila. Sedla jsem si do křesla a vzdala jsem se svým myšlenkám (jsou chvíle, kdy už je boj zbytečný. Je lépe zvolit důstojnou porážku). Myšlenky nejdřív chaoticky kmitaly; postupně však vytvořily jednolitý proud. Proud - TOUHY... Tušila jsem  dávno, že až k tomu dojde, mé nitro mně může obrátit můj život naruby.    

       Nevím, jestli jste to někdy zažili. Ale i přes vážnost možných dopadů do všedního života - ty okamžiky, kdy je blízko Bůh, patří k nejsilnějším zážitkům... Sáhne si pro vás kamkoliv, a je to jako KRÁSNÁ  LIDSKÁ  LÁSKA. Je to - krásnější... Hodnoty, které nejsou skutečné, padají, a vy se šťastně smějete. Všechno se vám v hlavě obrací, a víte, že už nikdy nebudete stejní, jako dřív. Cítíte, jak se mění životní směr; vnímáte to, ale neděláte nic. Už není návratu do řeky, která tekla shnilým korytem...

 

       Tak to taky doopravdy dopadlo; k angličtině jsem se vrátit nemohla. Postupně jsem opustila můj původní cíl, což naznačily již mé zážitky na JIP (o kterých se zmiňuji v předešlém blogu). Odchod z práce dozrál pomaleji - v každodenním shonu, v přetížení, které nikam nevedlo. Tam se mně ztrácel Jeho hlas, a pak jsem propadala úzkosti.

       Bez Něho už chyběl smysl; chyběl důvod žít.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jana Petrová | úterý 16.12.2008 23:45 | karma článku: 12,87 | přečteno: 1913x
  • Další články autora

Jana Petrová

Pane Okamuro, citovat Murraye nebyla dobrá volba

Pane Okamuro, patříte již dlouho mezi moje oblíbené blogery. Na Váš blog "Sociální programy vyrábí podvodníky a lenochy" však dosud nevěřícně zírám. To myslíte doopravdy vážně?

13.4.2013 v 22:39 | Karma: 30,18 | Přečteno: 2859x | Diskuse| Společnost

Jana Petrová

Globální oteplení. A ochlazování Evropy

Když se dívám z okna na zasněžené střechy protějších domů, říkám si, že by bylo správné na chvíli se zastavit a zamyslet se nad neobvyklým vývojem počasí. U nás, ale vůbec i v Evropě...

31.3.2013 v 21:09 | Karma: 18,09 | Přečteno: 2127x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Jana Petrová

Pan Miloš Zeman jako zlatý plod demokracie. Skloňme hlavy níž.

Demokracie, jen když se to hodí. Demokracie jen pro někoho... To je od plesnivého sametu ten problém. Stále platí - jako za minulého režimu: jsme si rovni, ale někteří jsou rovnější.

5.2.2013 v 21:22 | Karma: 31,94 | Přečteno: 1738x | Diskuse| Společnost

Jana Petrová

Volby a primitivnost myšlení v ČR

Proběhlo první kolo přímých prezidentských voleb. A jsme zase tam, kde jsme byli - přinejlepším. Češi chtěli změny v politice, chtěli se zbavit korupce, chtěli lepší zítřky. Pak vypnuli mozek a v nadprůměrném počtu se dostavili k urnám...

18.1.2013 v 21:33 | Karma: 19,37 | Přečteno: 1079x | Diskuse| Společnost

Jana Petrová

Matka pachatele z Newtownu nebyla učitelka. Ani sběratelka zbraní

Policie prohledává dům, kde mladík žil. Něco tuší o motivech, které snad měl, když šel v Newtownu do školy střílet děti. Ale veřejnost neví zatím nic. Škoda. Možná by to světu pomohlo k poznání...

17.12.2012 v 23:50 | Karma: 20,12 | Přečteno: 1732x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2945x
Definovat člověka je stejně nemožné, jako definovat Boha.
..
Ale pro úplnost: jsem ekolog. V tomto povolání a na této planetě se dá myslet pozitivně jen dosti těžko. Dle možností se ale budu snažit.
.
Stav sluneční aktivity a geomagnetického pole Země:
.

Slunce: Geomagnetické pole:


Zdroj NOAA


Podrobné a nejnovější údaje o zemětřesení
ZDE